2005. augusztus
|
AKTUELNA PITANJA PRIVATIZACIJE
Nesporna je èinjenica da je krajem 2003. i tokom 2004. godine usporen tempo privatizacije. Od ponuðenih preduzeæa na javnim aukcijama, samo manji broj preduzeæa dobija kupca, a vrlo je redak sluèaj nadmetanja više kupaca i poveæanja cene od poèetne cene. Postupak privatizacije treba da se sprovede na preostalim, uglavnom manje »atraktivnim« preduzeæima. Za ova preduzeæa èesto ne postoje kupci, pre svega zbog njihove prezaduženosti i izgubljenih tržišnih pozicija i ona èesto propadaju èime gube i država i zaposleni (u pitanju je oko 1076 preduzeæa u kojima radi oko 350 000 zaposlenih).
Prema podacima Struène službe Saveza samostalnih sindikata Vojvodine zakljuèno sa mesecom julom 2005. godine, u protekle èetiri godine primene Zakona o privatizaciji procena je izvršena u oko 6500 društvenih preduzeæa u Republici Srbiji, od toga je inicijativa za postupak privatizacije pokrenuta u 2424 preduzeæa (od toga u AP Vojvodini 767) od èega je ukupno privatizovano 1216 preduzeæa (od toga u AP Vojvodini 430). Broj privatizovanih preduzeæa metodom javne aukcije u Republici Srbiji iznosi 1176 (od toga u AP Vojvodini 416), a metodom javnog tendera 40 preduzeæa (od toga u AP Vojvodini 14). U 56 sluèajeva kod privatizovanih preduzeæa od strane Agencije za privatizaciju podneta tužba za raskid kupoprodajnog ugovora sa veæinskim vlasnicima zbog nepoštovanja odredbi kupoprodajnih ugovora ili zbog kašnjenja u plaæanju. Prema navodima nadležnog ministarstva u narednom periodu 71 veliki privredni sistem sa oko 150 000 zaposlenih biæe prioritetan za privatizaciju, koji zbog svoje kompleksnosti zahtevaju posebnu pažnju u planiranju, organizovanju i sprovoðenju privatizacije. Trenutno u 96 preduzeæa u Republici Srbiji (od toga u AP Vojvodini 9) je u toku postupak restruktuiranja, a u oko 1500 preduzeæa je nažalèost u toku steèajni postupak, od kojih polovina traje veæ duže od dve godine.
Neki od problema u privatizovanim preduzeæima i samoj privatizaciji:
ne postoje pravi strateški partneri u privatizaciji preduzeæa, izuzev manjeg broja stranih investitora koji su visoko profitablini (ne postoji politièka i pravna sigurnost, rizik ulaganja je visok, postoji korupcija i kriminal, poreska optereæenja su velika i èesto podložna promenama, a sudska zaštita neefikasna i nedostižna).
-
èesti zahtevi za reviziju privatizacije zbog davanja špekulativnih uinformacija i lažnih podataka u predprivatizacionom postupku.
-
spori, skupi i neefikasni dosadašnji postupci restruktuiranja.
-
nema pozitivnih efekata na polju poveæanja proizvodnje, investicija i poštovanja kolektivnih ugovora.
-
drastièno kršenje prava zaposlenih i diskriminacija sindikalnog organizovanja iz pozitivnih zakonskih propisa i kolektivnih ugovora.
-
nepostojanja adekvatne kaznene odredbe u kupoprodajnim ugovorima u sluèaju kršenja prava zaposlenih.
-
pravne manjkavosti u zakljuèenim kupoprodajnim ugovorima koji èesto izazivaju žestok konflikt zaposlenih sa novim vlasnikom uz dugotrajne štrajkove.
-
nije regulisana pravna situacija nakon raskida kupoprodajnog ugovora (koja prava gubi kupac, u kom stanju kupac treba da vrati preduzeæe, šta je sa eventualnom štetom i sl.)
-
nedovoljna informisanost i neupuæenost manjinskih akcionara u svoja prava i njihova diskriminacija od strane menandžmenta preduzeæa.
U cilju prevazileženja uoèenih problema i ubrzanja procesa privatizacije usvojen je Zakon o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji koji je objavljen u Službenom glasniku RS broj 45/2005 a stupio je na snagu 07. juna 2005. godine. Pored toga usvojene su i izmene Zakona o Akcijskom fondu i Zakona o tržištu hartijama od vrednosti, a Vlada Srbije usvojila je tri uredbe kojima se stvaraju uslovi za primenu usvojenih izmena i dopuna.
Neka od najznaèajnijih novina – izmena navedenih zakona:
obavezni otpust 100% iznosa duga preduzeæa u restruktuiranju kod javnih poverilaca uz naknadnu naplatu iz privatizacionog prihoda.
-
automatski raskid kupoprodajnog ugovora sa kupcem koji ne ispunjava jasno precizirane uslove, uz prenos ukupnog prethodno prodatog kapitala u nadležnost Akcijskog fonda.
-
moguænost ustupanja kupoprodajnog ugovora (uz saglasnost Agencije) treæem licu u sluèaju kada kupac nije u stanju da ispuni obaveze preuzete ugovorom.
-
uvoðenje instituta privremenog zastupnika društvenog kapitala, kojeg odmeh nakon raskida ugovora imenuje Akcijski fond i koji se brine za oèuvanje imovine firme, odnosno, omoguæava njeno funkcionisanje do konaène prodaje.
-
pooštrena je i odgovornost direktora preduzeæa, za koje je, u sluèaju davanja nepotpunih ili netaènih podataka o preduzeæu predviðena kazna i do 5 godina zatvora.
-
pooštrena je odgovornost kupaca, odnosno novih vlasnika preduzeæa,.
-
malim akcionarima, vlasnicima najmanje 10% kapitala preduzeæa, kao i Akcijskom fondu omoguæeno je da akcije iznesu na finansijsko tržište bez prospekta.
-
akcije prenete Akcijskom fondu dobijaju upravljaèka prava, odnosno državna preduzeæa neæe moæi da donesu ni jednu odluku koja se tièe strukture i vrednosti kapitala bez saglasnosti Akcijskog fonda.
-
kljuèna izmena Zakona o hartijama od vrednosti sastoji se u tome što je omoguæeno da se akcije iz portfelja Akcijskog fonda, mogu prodavati i putem tendera, a ne samo na berzi ili putem preuzimanja kao što je do sada bio sluèaj.
U našoj opštini od dana stupanja na snagu Zakona o privatizaciji je privatizovano 10 društvenih preduzeæa, a trenutno je najaktuelnija tema privatizacija DP "Potisje" Ada. Prva aukcija je održana dana 25. jula 2005. godine u Novom Sadu i ona je bila neuspešna. Druga aukcija se oèekuje krajem avgusta ili tokom septembra i svi se nadamo da æe se ona uspešno okonèati što je u interesu ne samo samih zaposlenih, nego i bivših zaposlenih i penzionera kao buduæih manjinskih akcionara, a i same naše opštine u celini.
Belanèiæ Miroslav
|
|
avgust 2005.
|