Legújabb szám - Najnoviji brojSzerkesztõség - UredništvoAnyakönyvi hírek - Vesti od matièaraArchívum - Arhiva

  2005. március

Címoldal
Tartozni valahova
A II. Helyi Közösség idei terveiről
Az igéret szép szó, ha megtartják úgy jó!
Hogy sikeresen rajtoljanak a gazdák!
Húsvéthétfőn korán kelünk
Mai kántálók
Hidat kap Ada
Segíteni a minőségi oktatást
A Szarvas Gábor Könyvtár 2004-ben
Négy év alatt csak két lakás...
Az adai Vadvirág Hagyományápoló Kör gyermekszínjátszóinak tizenhárom éve
Községi szavalóverseny Adán
Csoportosított program szerint dolgozik a Vöröskereszt községi szervezete
Ada Község Rákellenes Egyesülete
Honda kisgépek bemutatója
Vágy egy teljesebb, boldogabb életre
Fanyar borok illatánál
Legnagyobb kincsünk: a gyermek
Hároméves az Oázis
Húsvéti készülődés a konyhában
Nyelvi figyelő
LVII. Zöld levél
Rendőrségi hírek
Hírek
Tanulóink írásaiból
Devizaszámla a Tájháznak
Az adai birkózósport
Az olvasó írja
Községünk amatőr festői
Tarka oldal
Impresszum

ADA DOBIJA SVOJ MOST

    Istorija čovečanstva i mostova koju poznajemo iz literature, slikarstva i drugih grana umetnosti pruža nam divne primere upornosti i snalažljivosti ljudi na održavanju međusobnih komunikacionih veza. Ova uzbudljiva ostvarenja po tehničkoj izvedbi, izgledu i monumentalnosti služe na čast stanovnicima iz njenih okruga i stolećima potpomažu njihov napredak i razvoj. Sama činjenica da imaju most, ljudi iz njegove okoline postaju hrabriji, odlučniji i preduzimljiviji.
    Tako ađani već dvesta godina očekuju svoj most, međutim ti snovi dosada se nisu ostvarili. Tisu kod Ade do sada nisu uznemiravali graditelji mosta, izuzev u dva navrata. Prvo za vreme tatarske najezde kad su zavojevači podigli most od kožnih kajiševa, što je pokidala i odnela Tisa, zatim drugi put za vreme drugog svetskog rata, kad su ađani prinudnim radom podigli drveni most za prelaz sovjetskih trupa i ratne tehnike. Po nekim izvorima Tisom je tada prešlo više od milijun vojnika sa mehanizacijom i borbenim vozilima. Sad ćemo, po svim izgledima, u prvoj deceniji XXI stoleća doći do konačnog rešenja, jer će Ada – možda i ranije nego što možemo zamisliti, najzad dobiti svoj pravi most.


Računarska slika novog mosta

    Stručno koordinaciono telo za vođenje aktivnosti oko izgradnje mosta na Tisi kod Ade imenovano je sredinom drugog meseca, a već 27. februara održao svoju konstitutivnu sednicu gde su se svi članovi jednoglasno izjasnili za izgradnju mosta. Time će se ostvariti viševekovni san ađana i za nepune dve godine stajaće ovde most koji je konstruisan u Passau-u i izgrađen u Vilshofenu u Nemačkoj iznad Dunava, a koji je demontiran i poklonjen Srbiji i Crnoj Gori i trenutno leži na levoj obali Tise kod Starog Bečeja. Čeka na transport i postavljanje kod Ade.
    Za počasnog predsednika Stručnog koordinacionog tela za izgradnju mosta imenovan je predsednik Srpske akademije nauke i umetnosti, prof. dr. Nikola Hajdin. Za predsednika tog tela postavljen je predsednik opštine Ada, Ferenc Irmenji, a članovi su postali načelnik Severnobanatskog okruga, Zoltan Hološi, zamenik predsednika opštine Ada, Zoran Dragin, predsednik Preduzeća za inženjering, projektovanje i zastupanje inostranih firmi "EuroGardi Group" iz Novog Sada, mr. Zoran Florić, savetnik ove firme, Jožef Limburger, opštinski menadžer Ade, Šandor Koš i glavni arhitekta opštine Ada, Đerđ Horti.


Koordinaciono telo za izgradnju mosta

    - Prema sadašnjem stanju stvari ovaj most, dugačak 258 metara, sa dve kolovozne trake po 3,75 m, dve pešačke staze po 1,5 m i od dva parapeta pešačke staze po 0,25 m u koji je ankerovana ograda pešačkih staza i ukupne širine od 11 m postaviće se južnije od sadašnjeg pristaništa za čamce – rekao je na konstituvnoj sednici stručnog tela predsednik, Ferenc Irmenji. - Ova godina će proći aktivnostima na izradi studija o izvodljivosti koja sadrži potrebna geološka i tehnička ispitivanja, snimanje terena i korita reke, zatim na izradi protokola o učešću zainteresovanih okolnih opština i obezbeđivanju svih potrebnih dozvola i saglasnosti. Početkom 2006. godine pristupiće se izgradnji mosta koje će po izgledima teći bez posebnih problema, pa završetak mosta očekujemo pred kraj građevinske sezone 2006. godine.
    U prvobitnom elaboratu postoje tri moguće lokacije, prva kod sadašnje skele Padej-Ada, druga na trasi bivše ađanske skele, nekoliko metara južnije od pristaništa za čamce, a treća u blizini Mola. Planirana druga lokacija kod pristaništa "Sidro" ima prednost u tome što saobračajnica pada izvan naseljenog mesta i da su trase prilaznih puteva već obezbeđene i ne zahtevaju posbene eksproprijacije zemljišta. Pored toga i u pogledu očuvanja prirode ova lokacija je najpovoljnija jer ne zahteva značajniju seču drveća, kao što bi bio slučaj u izboru treće lokacije u blizini Mola, koja bi zahtevala uništavanje deo tvrde šume na Banatskoj strani.
    Prva moguća lokacija tačno pokriva stazu skele Padej-Ada, ali bi prilazni putevi činili poseban problem što bi prolazili kroz naseljena mesta, što je skoro neizvodljivo, a prepreku bi značilo i presecanje puta i parkinga za katoličko groblje. Još jedna prednost lokacije kod pristaništa je i mogućnost nesmetanog rada obeju skela za vreme izvođenja radova pa i kasnije.
    - U određivanju konačne lokacije veliku ulogu će igrati i putari, je će saobraćajnica preko mosta pored lokalnog značaja za opštine Čoka, Ada, Kikinda, Novi Bečej ima i širi značaj, a posebno sa stanovišta izgradnje petlje Mali Iđoš na autoputu E-75 – kraku koridora X na Banatsku magistralu – rekao je na sednici Florić.
    Predsednik opštine, Fernec Irmenji je posebno naglasio da uporedo sa napredovanjem radova na postavljanju mosta naša opština bi sklopila sporazume o zbratimljenju opština koje učestvuju i izgradnji, a posebno sa gradom darodavcem, Vilshofenom iz Nemačke.
    Sa novinarskog stanovišta bi ukazali i na neizbežnost sazivanja tribine građana, stanovnika Ade, Mola i Utrine na kojima bi se saopštile bitne informacije o velikom poduhvatu i njegovim detaljima, zatim bi trebali naći i dati pogodno ime novom mostu koji po izgledu najviše podseća na Petrovaradinsku dugu, s time što će ovaj imati čak osam stubova, a najveći raspon između središnjih iznosiće 70 metara. Pouzdano možemo zaključiti da ađane veoma raduje vest o izgradnji novog mosta koji će biti istinit simbol uspešnog zakoračenja u XXI vek.

Janoš Kiralj

mart 2005.

Naslovna strana
Prošlogodišnje ostvarenje
Ada dobija svoj most
Moj treći most se gradi u Adi
Počinje škola za osnovno obrazovanje odraslih
Rasprostranjenost raka
Vesti iz policije
Devizni račun Zavičajnom domu
Proglas
Impresum


Design by VA