Legújabb szám - Najnoviji brojSzerkesztõség - UredništvoAnyakönyvi hírek - Vesti od matièaraArchívum - Arhiva

 
2004. november

Címoldal
Megemlékeztünk halottainkról
Megõrizni a lap színvonalát
Szakértõi tanács a polgármester mellett
Az Elsõ Helyi Közösség tanácsának ülésérõl
Jót mutat a mérleg
Ahol tudunk, segítünk
Törõdni az idõsekkel
Visszatért a mosoly és a boldogság a moholi Katona családba
Két szakítás között
Gondolatok a parkban
Mohol nagyközség
A közérdekû információk szabad áramlása
Minden könyvcsomagot szívesen fogadnak
Szerény lehetõségek
Miért éppen a földgáz?
LIII. Zöld levél
Görhe és kukoricamálé
Pótolhatatlan támogatás
Nyelvi figyelõ
Legyél polgár!
Fiatalok írják
Nyugdíjas sarok
Rendõrségi hírek
Hírek
Sport
Községünk amatõr festõi
Tarka oldal
Impresszum

PRIVATIZACIJA I NJENI EFEKTI

    Prema slobodnim sindikalnim procenama od 1 300 privatizovana preduzeæa u Srbiji (aukcija + tender + prodaja kontrolonog paketa akcija) 15% se može smatrati uspešnim, 15% delimièno uspešnim a èak oko 70% do sada obavljenih privatizacija se može smatrati neuspešnim. Tragedija je što u tih 70% preduzeæa se nalazi oko 700 000 radnika. Inaèe, od poèetka privatizacije oko 300 000 zaposlenih je ostalo bez posla. U uspešna preduzeæa se uglavnom ubrajaju ona gde je uložen strani kapital i gde veæinski vlasnik poštuje sve svoje obaveze iz kupoprodajnog ugovora, i gde su prava i obaveze zaposlenih regulisana kolektivnim ugovorima (strani partner èak insistira da budu potpisani pojedinaèni kolektivni ugovori, a ne kako naša Vlada kaže da se strani ulagaèi plaše da kupuju naša preduzeæa zbog »velikih« prava zaposlenih), i tu se uglavnom proizvodnja odvija na valjan naèin uz uvoðenje dodatnih razvojnih programa. U delimièno uspešne privatizacije se uglavnom ubrajaju ona preduzeæa gde su veæinski vlasnici ili konzorcijum zaposlenih ili konzorcijum odreðenih domaæih preduzeæa, jer se tu proizvodnja uglavnom nesmetano odvija, primaju se kakve - takve zarade, jedino manji problem predstavlja dodatno investiranje u dalji razvoj preduzeæa. Najviše problema ima u onim preduzeæima (èast izuzecima) gde su veæinski vlasnici fizièka lica i gde se krše kako odredbe kupoprodajnih ugovora tako i kolektivnih ugovora, dolazi do prestanka ili pada proizvodnje, neisplaæivanja zarade zaposlenima, što èesto dovodi do velikih lomova i štrajkova u samom preduzeæu, koje pada u jednu agoniju bez perspektive sa neizvesnim ishodom što se same sudbine preduzeæa tièe. U Vojvodini je privatizovano 359 preduzeæa javnom aukcijom, i 11 preduzeæa tenderom. Od toga je Agencija za privatizaciju u 294 preduzeæa izvršila kontrolu. U 73 preduzeæa je predložen raskid kupoprodajnog ugovora, a u 43 preduzeæa je pred nadležnim trgovinskim sudovima pokrenut postupak raskida kupoprodajnih ugovora zbog nepoštovanja istih. Kao što je poznato u našoj opštini je 10 preduzeæa privatizovano metodom javne aukcije od èega je u tri preduzeæa ("Zora" A.D., "Progres" A.D. i "Potisje – Remont" A.D.) Agencija za privatizaciju raskinula kupoprodajne ugovore sa veæinskim vlasnicima i pokrenula postupak kod nadležnih trgovinskih sudova protiv istih. Tragedija u svim ovim sluèajevima je što su ti postupci dugi i neizvesni i do današnjeg dana nisu okonèani.
    Stoga je Veæe Saveza samostalnih sindikata Vojvodine na svojoj sednici održanoj 25. oktobra 2004. godine u Novom Sadu energièno reagovalo prema nadležnim organima kako bi se ove situacije prevazišle i to:
    - Od nadležnih Trgovinskih sudova se zahteva da se sporovi po osnovu tužbe za raskid kupoprodajnih ugovora rešavaju prioritetno i po hitnom postupku.
    - Od Agencije za privatizaciju se zahteva da zbog otklanjanja niza pravnih manjkavosti, nepreciznosti i nedoreèenosti odredaba Ugovora o prodaji društvenog kapitala izmeni odredbe istih koje su osnov za pokretanje procedure raskida sa kupcem i koji su èesto razlog za dužinu trajanja parniènog postupka.
    - Od Vlade Republike Srbije se zahteva izmena Zakona o privatizaciji i Zakona o preduzeæima kako bi se omoguæilo uvoðenje privremene mere – imenovanja privremenog organa rukovoðenja preduzeæem do okonèanja sudskog postupka raskida ugovora u sluèajevima kada preduzeæa ne može da funkcioniše.
    - Od istih organa se takoðe zahteva da kroz izmene Zakona o privatizaciji potpuno urede pravno-materijalne posledice raskida kupoprodajnog ugovora (prava koja gubi kupac, postupak naknade štete, da li kupac ostaje vlasnik u delu izvršene dokapitalizacije ako je do momenta raskida uraðena) kao i da se precizno definiše da ostaju na snazi steèena prava zaposlenih na besplatne akcije kao i prava iz tih akcija. Takoðe, se od Vlade, Ministarstva i Agencije zahteva pošto su oni iskljuèivi prodavci društvenog kapitala da preuzmu obaveze isplate minimalnih zarada zaposlenima u preduzeæima u kojima zbog postupka raskida kupoprodajnih ugovora dolazi do blokade u upravljanju i poslovanju preduzeæa a po toj osnovi i do neisplaæivanja zarada.
    Organi Saveza samostalnih sindikata i sindikata svakako nisu protiv privatizacije, koja predstavlja neminovnost, ali ta privatizacija mora biti brza i pravedna sa pravim strateškim partnerima a ako njih nema onda ne po svaku cenu. Odreðene ineteresne grupe i pojedinci iskorišæavaju ovu celu gore navedenu situaciju i pokušavaju preko odreðenih pojedinaca i grupa u samom preduzeæu (kojih nažalost dosta ima) da na brz i lak naèin doðu do velikog kapitala koji se godinama stvarao pri tom ne mareæi za dalju sudbinu zaposlenih i opstanak samog preduzeæa. Velike tragedije se dešavaju i u nekim preduzeæima koja su još uvek u društvenoj svojini, gde odreðeni pojedinci na rukovodeæim položajima umišljaju da su mali bogovi i da su u najmanju ruku oni veæ vlasnici i nesmetano vrše "divlju privatizaciju" po sistemu "vozi tuðe što mož, luðe" ne hajuæi pri tom mnogo za tekuæu proizvodnju i isplate zarada zaposlenima (da li je to možda priprema za steèaj ili burazersku privatizaciju preduzeæa).
    I na kraju kao sindikalci sa žaljenjem moramo konstatovati da i pored najave, Vlada Republike Srbije nije ispoštovala dogovor sa socijalnim partnerima u delu donošenja novih zakona iz radnog zakonodavstva i da je trenutno u skupštinskoj proceduri samo Zakon o mirnom rešavanju radnih sporova i Zakon o Socijalno-ekonomskom savetu dok za nas najbitniji i najosnovniji Zakon o radu kao i Zakon o štrajku i Zakon o bezbednosti i zdravlju na radu još nisu usvojeni na sednici Vlade Republike Srbije a kamoli da su u skupštinskoj proceduri. Tranzicija je bolna ali da demokratija ponekad ne prelazi u anarhiju lakše i na pravedniji naèin bi se mogla podneti.
    I jedna zanimljivost. Veæinski vlasnik Subotièkog "Pionira" je na pregovorima sa sindikalnom organizacijom ovog preduzeæa insistirao da u Pojedinaèni kolektivni ugovor uðe odredba po kojoj je svaki radnik dužan da sa svojom porodicom svake godine o trošku veæinskog vlasnika 20 dana letuje na moru. Ima logike, jer odmoran i zadovoljan radnik više pruža na svom radnom mestu. E, da je takvih primera više.

Belanèiæ Miroslav

novembar 2004.

Naslovna strana
Konstituisali smo lokalnu samoupravu
Iskoristiti svaku mogućnost
Sa sednice Saveta Prve mesne zajednice
Privatizacija i njeni efekti
Zašto da koristimo prirodni zemni gas?
Mladi pišu
Vesti iz policije
Impresum


Design by VA